Jakiej marki łożyska kulkowe skośne kupić?

Jakiej marki łożyska kulkowe skośne kupić?

Jakiej marki łożyska kulkowe skośne kupić? Wydajne i wytrzymałe komponenty znajdziesz między innymi w ofercie popularnej szwedzkiej marki SKF. W jakich konstrukcjach i odmianach wykonania dostępne są łożyska kulkowe skośne SKF? Odpowiadamy w dzisiejszym wpisie.

 

  1. Czym wyróżniają się łożyska kulkowe skośne jednorzędowe i dwurzędowe SKF?
  2. Co to jest łożysko kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe?
  3. Jakie koszyki i uszczelnienia wykorzystuje SKF w łożyskach kulkowych skośnych?

 

Łożyska kulkowe skośne to komponenty toczne, w których bieżnie znajdujące się na pierścieniu zewnętrznym i wewnętrznym względem siebie przemieszczone są w kierunku osi całego komponentu. To sprawia, że mają zdolność przejmowania obciążeń złożonych, czyli jednocześnie występujących sił poprzecznych i wzdłużnych. Im większy kąt działania łożyska, tym większą siłę osiową komponent może przenieść. W jakim wykonaniu szwedzka marka SKF proponuje swoim klientom łożyska kulkowe skośne? Szczegóły znajdziesz w poniższym artykule.

 

Czym wyróżniają się łożyska kulkowe skośne jednorzędowe i dwurzędowe SKF?

łożysko kulkowe skośneW ofercie szwedzkiej marki SKF znajdziesz przede wszystkim łożyska kulkowe skośne jednorzędowe i dwurzędowe. To podstawowe rozwiązania i właściwie niejedyne. Oferta firmy obejmuje także super-precyzyjne komponenty, modele kulkowe skośne o małym przekroju oraz specjalne zespoły łożyskowe piast kół.

 

Łożyska kulkowe jednorzędowe

Jednorzędowe łożyska kulkowe skośne są łożyskami, które mają zdolność przenoszenia wzdłużnych obciążeń tylko w jednym kierunku. Takie modele najczęściej nastawia się w stosunku do drugiego komponentu. To nierozłączne produkty, w których wykorzystuje się jeden pierścień z wysokim obrzeżem, a drugi z niskim. Niskie obrzeże pozwala na zamontowanie dużej ilości elementów tocznych, dzięki czemu łożyska kulkowe skośne wyróżniają się dużą zdolnością przejmowania obciążeń.

Modele o podstawowej konstrukcji doskonale sprawdzają się w tych węzłach łożyskowych, w których konieczne jest użycie jednego łożyska. Rozwiązania do uniwersalnej zabudowy natomiast przeznaczone są do stosowania w tak zwanych zespołach. Jeśli chodzi o zabudowę parami w zespołach, wyszczególnia się układ tandem, rozbieżny i zbieżny. Dokładne informacje na temat układów znajdziesz w katalogu producenta, który polecamy pobrać, aby zapoznać się z pełną specyfikacją interesujących Cię łożysk.

 

Łożysko kulkowe skośne dwurzędowe

Dwurzędowe łożysko kulkowe skośne to model odpowiadający budową dwóm wspomnianym wyżej komponentom skośnym jednorzędowym zabudowanym w rozbieżnym układzie. Jednakże warto wiedzieć, że dwurzędowy produkt zajmuje mniej miejsca w osiowym kierunku w porównaniu z dwoma produktami pracującymi w układzie. Dwurzędowe łożyska kulkowe skośne przenoszą nie tylko obciążenia poprzeczne, ale i wzdłużne w dwóch kierunkach. Stanowią także sztywne łożyskowania, które mają zdolność przejmowania także przechyłowych momentów.

W przypadku łożysk kulkowych skośnych dwurzędowych marka SKF proponuje swoim klientom modele o konstrukcji podstawowej oraz z dwuczęściowym wewnętrznym pierścieniem. Pierwsze rozwiązanie wyróżnia się zoptymalizowaną wewnętrzną geometrią, co przekłada się na wysoką promieniową i osiową obciążalność oraz stosunkowo cichym działaniem. Komponenty o konstrukcji podstawowej dostępne są w asortymencie również w wariancie uszczelnionym. Dodatkowo mogą mieć wybrania w zewnętrznym i wewnętrznym pierścieniu.

Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe z dwuczęściowym pierścieniem wewnętrznym wyposaża się w dużą liczbę elementów tocznych, wyróżniających się relatywnie dużą średnicą. To sprawia, że komponenty na tle innych modeli różnią się dużą obciążalnością – szczególnie w osiowym kierunku. Grupa ta obejmuje między innymi produkty rozłączne (seria 33 D). Oznacza to, że pierścień zewnętrzny z koszykiem i kulkami można montować niezależnie od połówek wewnętrznego pierścienia. Gama 33 DNRCBM natomiast obejmuje modele nierozłączne. Łożyska tego rodzaju mają rower pod osadczy pierścień umieszczony w pierścieniu zewnętrznym oraz pierścień osadczy sprężynujący. Produkty tej serii zaprojektowano głównie z myślą o pompach odśrodkowych, co nie oznacza oczywiście, że nie można wykorzystać ich w innych aplikacjach.

 

Co to jest łożysko kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe?

Potrzebujesz łożysk kulkowych skośnych jednorzędowych, ale takich, które będą mogły przenosić obciążenia wzdłużne w obu kierunkach? W asortymencie SKF znajdziesz jednorzędowe modele dwukierunkowe, które takową zdolność posiadają. To modele o czteropunktowym styku, w których montuje się odpowiednie bieżnie, dzięki którym właśnie mogą przejmować obciążenia osiowe w dwóch kierunkach. Do ich zalet zalicza się także fakt, że zajmują mniej miejsca w osiowym kierunku w porównaniu z dwurzędowymi produktami.

W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych dwukierunkowych wykorzystuje się wewnętrzny pierścień dzielony. Dzięki temu można zabudować w komponencie większą liczbę kulek i tym samym zwiększyć nośność całego produktu. Modele tej grupy są opcją rozłączną, co oznacza, że pierścień zewnętrzny z koszykiem i elementami tocznymi można montować niezależnie od pierścienia wewnętrznego. Warto również wiedzieć, że pierścień wewnętrzny ma podcięte obrzeża. Taka konstrukcja znacząco poprawia przepływ środka smarnego.

 

Jakie koszyki i uszczelnienia wykorzystuje SKF w łożyskach kulkowych skośnych?

W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych montuje się jeden koszyk, w dwurzędowych natomiast dwa. W przypadku modeli jednorzędowych można zastosować koszyk typu klatkowego, który jest centrowany na elementach tocznych i wykonany z blachy mosiężnej, mosiądzu, poliamidu 66 wzmocnionego szklanym włóknem lub materiału PEEK, również wzmocnionego szklanym włóknem. Jeśli natomiast chodzi o dwurzędowe rozwiązania, w nich najczęściej marka SKF montuje koszyki typu zatrzaskowego, które mogą być prowadzone na kulkach lub pierścieniu zewnętrznym.

Jako uszczelnienie natomiast wykorzystuje się blaszki ochronne lub uszczelnienia stykowe. Te pierwsze produkuje się z blachy stalowej i między sobą mogą różnić się nieco konstrukcją. A mianowicie blaszki ochronne do mniejszych łożysk mają w otworze odpowiednie przedłużenie i tym samym tworzą wąską szczelinę z powierzchnią walcową obrzeża wewnętrznego pierścienia. W większych łożyskach takie blaszki ochronne sięgają w głąb tego wybrania, który znajduje się w pierścieniu wewnętrznym.

Uszczelnienia stykowe dla łożysk kulkowych skośnych produkowane są z NBR, czyli kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego. Dodatkowo wzmacnia się je wkładką wykonaną ze stalowej blachy.

Jeśli jesteś zainteresowany łożyskami kulkowymi skośnymi proponowanego przez nas producenta, już teraz pobierz katalog SKF i zapoznaj się z pełną specyfikacją techniczną konkretnych komponentów. W przypadku problemów z dobraniem koniecznie skorzystaj z pomocy technika!

Klaudia Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *